Μια φορά κι έναν καιρό ήταν το
«Αλαμανικό»
Ερρίκος ΣΤ΄ ο Σκληρός |
Ταξιδεύοντας στην ομίχλη των αιώνων φθάνω στο έτος 1195 από
γεννήσεως του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού ή έτος 233 από δημιουργίας Ράιχ, αν
προτιμάτε. Αυτοκράτωρ της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας ήταν ο Ερρίκος ΣΤ΄ ο
Σκληρός, υιός Φρειδερίκου Μπαρμπαρόσα. Σκληρός δεν ήταν πάντοτε, «περιελούσθη»
με τούτο το προσωνύμιο μετά την επέμβαση του στη Σικελία και την εδραίωση της
εκεί κυριαρχίας του κατόπιν «σκληρών διαπραγματεύσεων» στις οποίες κύριο επιχείρημα
του ήταν το σπαθί.
Σήμερα, τρία Ράιχ μετά, το σπαθί έχει χάσει την παλιά του
αίγλη, έχει εκπέσει τρόπον τινά του αξιώματος του και έχει αναλάβει ρόλο κυρίως
διακοσμητικό. Σε αντίθεση όμως με τα σπαθιά, που απαντώνται συνήθως καλογυαλισμένα
και χιαστί ζευγαρωμένα σε τζάκια σπιτιών, οι διαπραγματεύσεις όχι μόνο δεν
έχουν εκλείψει, αλλά κατόπιν αιώνων εξέλιξης του ανθρώπινου γένους έχει
βρεθεί ο τρόπος που τις καθιστά ισάξιους αντικαταστάτες των αιματοβαμμένων
μαχαιριών. Σ’ αυτόν τον κόσμο τον καλό δεν χρειάζεται να κουνήσεις σπαθί για
να φανείς απειλητικός, αρκεί να κουνήσεις τον δάκτυλο. Οι βαριές πανοπλίες
των δυτικών ιπποτών έχουν αντικατασταθεί από υφασμάτινες λωρίδες, τις
λεγόμενες γραβάτες, ενώ αντί βελών και ογκόλιθων εκτοξεύονται πακέτα δανείων
και μνημόνια. Το αποτέλεσμα ένα και το αυτό. Εξαθλίωση, ταπείνωση, υποδούλωση,
εξανδραποδισμός. Ας γυρίσουμε όμως στα τέλη του 12ου αιώνα και
στις σχέσεις μεταξύ Βυζαντίου και Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Μέγας άρχων και ρυθμιστής των πραγμάτων στη γηραιά ήπειρο ο
Ερρίκος ΣΤ΄, ο οποίος φιλοδοξεί να κατακτήσει το Βυζάντιο οργανώνοντας
σταυροφορική εκστρατεία. Πας άρχων στην ιστορία εξαπέλυσε πόλεμο υπηρετώντας
αγαθούς σκοπούς και ενεργώντας ως θεϊκό όργανο. Ο πόλεμος ήταν και θα είναι
Θεού θέλημα (Deus vult).
Παρ’ όλα αυτά, ο πάπας (Κελεστίνος ο Γ΄) δεν καλόβλεπε τις προθέσεις του
ηγεμόνα της γερμανικής αυτοκρατορίας και ουσιαστικά ήταν αντίθετος με την
επίτευξη του θεάρεστου αυτού έργου, το οποίο σε περίπτωση που τελεσφορούσε θα
προσέφερε στον Ερρίκο παντοδυναμία. Καθότι μεγαλόψυχος ο ποντίφιξ, συμπόνεσε
τους σχισματικούς Βυζαντινούς, ενήργησε υπέρ αυτών και μεσολαβώντας στον
αρειμάνιο Ερρίκο κατάφερε να συγκρατήσει τις ορμές του, τουλάχιστον προσωρινά.
Η στάση του πάπα, βέβαια, δεν ήταν ο μόνος παράγοντας που οδήγησε στην
προσωρινή ανάσχεση των σχεδίων του οργίλου αυτοκράτορα. Το χρήμα ήταν αυτό που
λειτούργησε ως φρένο και ανέκοψε την κεκτημένη ταχύτητα του Γερμανού ηγεμόνα.
Ο Βυζαντινός ομόλογος του Ερρίκου, Αλέξιος Γ΄ Άγγελος,
διοικούσε μια αυτοκρατορία πανταχόθεν απειλούμενη και οικονομικά εξαθλιωμένη.
Διεφθαρμένος κι ο ίδιος, κατέλαβε πραξικοπηματικά την εξουσία τυφλώνοντας και
φυλακίζοντας τον προκάτοχο του θρόνου, Ισαάκιο Β΄ Άγγελο, που τύγχανε να είναι
αδελφός του. Αποποιήθηκε μάλιστα την Αγγελική του υπόσταση και αποβάλλοντας το
επίθετο Άγγελος μετονομάστηκε Αλέξιος Γ΄ Κομνηνός αποδεικνύοντας μ’ αυτόν τον
τρόπο πως από τότε ακόμη, σ’ αυτά τα μέρη, είσαι ό,τι (ή όποιος) δηλώσεις.
Αναλαμβάνοντας ο Αλέξιος την εξουσία ήρθε αναπόφευκτα αντιμέτωπος με τον
επερχόμενο βόρειο άνεμο, χωρίς βέβαια να πάψουν να τον απασχολούν και οι
υπόλοιπες λαίλαπες που άκουγαν σε ονόματα όπως Σελτζούκοι Τούρκοι, Βούλγαροι
κλπ. Γνωρίζοντας καλά πως η αυτοκρατορία του ήταν απολύτως ευάλωτη στον
διαφαινόμενο κίνδυνο, νιώθοντας τον θρόνο του να τρίζει και τη Δαμόκλειο σπάθη
να αιωρείται πάνω απ’ το κεφάλι του, ο Αλέξιος αποφάσισε να πληρώσει το χάσμα
μεταξύ αυτού και του Ερρίκου με ζεστό χρήμα, ύστερα από απαίτηση του δευτέρου.
Πως θα εξασφάλιζε το χρήμα αυτό;
Εδώ είναι το σημείο που μπαίνει στην ιστορία ο ανώνυμος
βιοπαλαιστής, ο χωρικός, ο μικροαστός, ο περιπλανώμενος, ο ξεδοντιάρης, ο
κουρελής. Αυτός θα πληρώσει τον φόρο που απαιτείται για να σωθεί η πατρίδα του
και η καρέκλα του εκάστοτε Αλεξίου. Αυτός καλείται να κόψει από το γάλα των
παιδιών του για να ικανοποιηθούν οι ορέξεις του εκάστοτε Γερμανού. Και σε αυτή
λοιπόν την περίπτωση, αυτός είναι που χιλίοις κόποις και βασάνοις θα δώσει από
το υστέρημα του τον φόρο τον «Αλαμανικό».
«(…) βασιλεὺς
δὲ φάσκων ἀπορεῖν χρημάτων τάς τε χώρας ἐφορολόγει, τὸ καλούμενον εἰσπράττων
Ἀλαμανικόν (…)»
γράφει ο Νικήτας Χωνιάτης στην χρονική του διήγηση. Και ήταν το Αλαμανικό τόσο
δυσβάσταχτο και ο λαός τόσο εξαθλιωμένος ώστε η αντίδραση του υπήρξε δυναμικότατη
και η άρνηση του να καταβάλλει την ανήθικη αυτή επιταγή, από ένα σημείο και
έπειτα, υπήρξε αμετακίνητη. Ο λαός δεν μπορούσε πλέον να σηκώσει άλλα βάρη και
το Αλαμανικόν αποδείχτηκε φορτικότατο.
Και ήταν τέτοια η απόγνωση στην οποία περιήλθε ο Αλέξιος, μη
μπορώντας να φορολογήσει επιπλέον τους εν ζωή φτωχούς -για τους εν ζωή
πλούσιους ούτε λόγος- ώστε έφτασε στο σημείο να φορολογήσει τους θανόντες
βασιλείς. Και εφόσον αυτοί στόμα είχαν και μιλιά δεν είχαν, ανοίχτηκαν οι
βασιλικοί τάφοι (πλην Κων/νου του Μέγα) και αφαιρέθηκαν όλα τα τιμαλφή προς
τέρψη και ικανοποίηση του Αλαμανού ηγεμόνα. Και αναρωτιέμαι εγώ ο φτωχός, προς
τι αυτός ο πόθος για εξουσία αν είναι να υποστεί κάποιος τέτοια ταπείνωση;
Γνωρίζω όμως κι εγώ σύγχρονους «Αλέξιους» (ονόματα δεν λέω, επιφανείς πολιτικοί
είναι) οι οποίοι έκαναν ή θα έκαναν το παν για να καθίσουν επί τινός λερωμένου
από κάθε λογής αφόδευμα θρόνου.
Και πάλιν αναρωτιέμαι ο άμοιρος. Ποιος επίδοξος βιαστής θα
αρκούνταν στο να χρηματισθεί από μια καλλονή για να μην υποκύψει στην
ορμέμφυτη τάση του; Σχεδόν βέβαιο είναι πως μόλις ο λαγγεμένος άνδρας
πληρωθεί, θα μαγαρίσει την καλλονή και μάλιστα με περισσότερη μανία. Έτσι κι ο
Ερρίκος δεν αρκέσθηκε στο χρήμα και συνέχισε να οργανώνει τη μελλοντική του
επέμβαση στο Βυζάντιο. Τον πρόλαβε όμως η ελονοσία. Εν έτει 1197 ο Ερρίκος
έπαυσε να είναι σκληρός και πήρε στον τάφο τις φιλοδοξίες του για κατάκτηση
του Βυζαντίου. Απέθανε και το Αλαμανικόν.
Εντούτοις, βρέθηκε έτερος βιαστής και η καλλονή δεν απέφυγε
τον εξευτελισμό. Μαγαρίσθηκε το 1204 από τους λαγγεμένους Βενετούς οι οποίοι
φρόντισαν να εκδηλώσουν πάνω της κάθε είδους μανία. Ο Αλέξιος, δειλός, ανίκανος
να υπερασπισθεί την τιμή της καλλονής ή να πεθάνει προσπαθώντας, διέφυγε
παίρνοντας μαζί του όσο πλούτο μπορούσε. Μάταια. Δολοφονήθηκε από στρατιώτες
του Βονιφάτιου του Μομφερατικού στη Λάρισα. Έτσι, ο Αλέξιος Γ΄ Κομνηνός, υιός
του Ανδρόνικου Αγγέλου, συνάντησε στο σκοτάδι τον Ερρίκο ΣΤ΄ τον πάλαι ποτέ
Σκληρό, υιό του Φρειδερίκου Μπαρμπαρόσα.
Και
ζήσανε οι υπόλοιποι καλά κι εμείς καλύτερα …
Πολύ καλό!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήSigxaritiria gia tin proti sou anartisi !
ΑπάντησηΔιαγραφήπολυ καλη δουλεια φιλε!!μνημονιο αλαμανικο οπως θελεις πες το τα ιδια μετρα σκληρα για το λαο μας!
ΑπάντησηΔιαγραφή